تبلیغات
محبت به عیسی مسیح - خدا در بینش یهود
یکشنبه 6 فروردین 1391

خدا در بینش یهود

   نوشته شده توسط: هادی عباسی    نوع مطلب :خدا در ادیان تحریف شده ،

بسم الله الرحمن الرحیم

چکیده

مساله خدا شناسی و صفات خداوند، اصلی ترین بخش ادیان الهی را تشکیل می‌دهد، دین یهود دچار تحریف و انحراف قطعی از آموزه های وحیانی شده است، در این نوشتار نخست به عوامل تحریف ‌و انحراف در آموزه های یهود می‌پردازم و در قدم بعدی به پاسخ سوالی که آیا فهم نویسنده‌گان مسلمان از الفاظ کتاب مقدس، با فهم یک یهودی مطابق است یا خیر و در پایان به مساله توحید در آموزه های یهود با ذکر نمونه‌هایی پرداخته‌ام.

کلید واژه ‌ها: خدا، یهود، کتاب مقدس، تنخ، الهیات تنزیهی، شرک، موسی بن میمون، آموزه های یهودیت.

درامد

اساسی ترین  بنیان شرایع اسمانی مساله پرستش خداوند یکتاست و مساله توحید در کتب آسمانی، اساس آموزه های دینی را تشکیل می‌دهد، زیرا اگر توحید دچار اشکال شود تمام اعمال نیک نیز در ورطه شرک سقوط خواهد کرد.

پس هدف ارسال رسل، عبادت مشروط به یکتا پرستی است؛ و الا گاهی خضوع و خشوع بت جویان خرافه پرست، در برابر بتان خود ساخته، ظاهرا به مراتب بیش از نحوه عملکرد ظاهری یکتا پرستان است.

قران مجید نیز مساله توحید را اساس دعوت انبیاء الهی معرفی نموده است.

وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا نُوحِی إِلَیْهِ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ (انبیاء/25)

و ما پیش از تو هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر اینکه به او وحی کردیم که غیر از من خدایی نیست، پس مرا بپرستید!.

اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَالْمَسِیحَ ابْنَ مَرْیَمَ وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا إِلَهًا وَاحِدًا لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا یُشْرِكُونَ (توبه/31)

در سوره توبه، خداوند مسیحیان را مورد سرزنش قرار می‌دهد که چرا احبار و رهبان و حضرت مسیح را ، خدایان و ارباب خویش قرار دادند، درحالیکه مامور به پرستش خدای یکتا  بودند.

استحاله در محیط و فرهنگ‌های موجود، همواره در طول تاریخ آموزه های دینی را تهدید نموده است، که بدون شک تاثیر بسزائی در انحراف آموزه های دینی، چه اعتقادی و چه اخلاقی و فقهی، داشته  است.

آموزه‌های اعتقادی یهود، مورد هجوم فرهنگ چندگانه پرستی روم باستان و ارباب انواع یونان‌قدیم، قرار گرفت و بر اثر تسلط فرهنگی و نظامی رومیان بر اورشلیم، بار ها معبد سلیمان مرکز بت‌پرستی و مکانی برای خدایان دروغین همچون بعل و اشیریم و نبوت انبیاء دروغین آنان شد. استحاله یهود در فرهنگ روم و آتن در خود یهودیت خلاصه نشد؛ بلکه خدایان روم باستان پس از ورود در آموزه‌های اعتقادی یهود و آمیختن با شرک و تجسیم و خرافه، مسیحیت را در وادی تثلیث و خدایان خانوادگی نمود.

و هنوز سه قرن از ظهور مسیح نگذشته بود، خدای‌پدر که نمادی از روم باستان بود وارد مسیحیت شد و شورای نیقیه به الوهیت عیسی و سه گانه پرستی رسمیت داد..[1]

 

بیان مساله

در بین محققان و دین پژوهان شایع است که الهیات یهود، سلبی و تنزیهی است؛ و این باور غلط پوششی گردیده تا تمام نصوص صریح در متون مقدس یهود، در پس پرده قرار گیرد؛ علت اینکه محققان کمتر به نصوص اولیه می‌پردازند و بیشتر به ادعا ها و نوشته های متاخرین توجه می‌کنند مساله‌ای عجیب است، شاید بتوان گفت علت انحصار دین یهود، به قوم بنی اسرائیل و نپرداختن رهبران دینی یهود به امر تبلیغ این آئین در میان ملل مختلف، به نحوی این دین را از دسترس نقد، خارج کرده است، و از ناحیه دین یهود احساس خطر نمی‌شود، تا با آن مبارزه علمی شود، امرزوه نیز تمام همت‌ها صرف مبارزه سیاسی با تفکر صهیونیزم شده است و به ظاهر این امر بسنده می‌شود؛ در حالیکه اندیشه‌های افراطی یهود و حتی تروریزم دولتی آن نیز برخواسته از دل کتاب مقدس است.

در نوشتار حاضر به‌بررسی تحریف توحید و خدا شناسی(الهیات یهود) در  کتاب مقدس پرداخته شده است. تا میزان اعتبار ادعای سلبی بودن الهیات یهود مشخص شود.


1.         تحریف كتاب مقدس

با نگاهی گذار به تنخ، كه مهمترین بخش یهود است متوجه می‌شویم كه این مجموعه‌كتب بویژه تورات پس از حضرت موسی بدست نویسندگان ناشناس نوشته شده است، و تمایلات نویسندگان باعث تنتقض در متن گردیده است جا دارد نخست به عوامل تحریف و زمینه های آن در متون دینی یهود پرداخته شود.

زمینه های تحریف

1.1. رایج نبودن نوشتن

به طور كلی در میان بنی اسرائیل و تا زمان حضرت عیسی و بلكه در میان مسیحیان نیز تا پایان قرون وسطی، كتابت چندان رایج نبوده است،  ویل دورانت می نویسد: در قرن سیزدهم میلادی یعنی در زمانی كه جهان اسلام كتابخانه‌ی با ششصد هزار جلد كتاب خطی داشت، بزرگترین كتابخانۀ خارج از جهان اسلام كتابخانۀ كانتربری انگلیس با حدود دو هزار جلد كتاب بود.[2]

1.2.    استفادۀ انحصاری از كتب

تا قرن پانزدهم میلادی تنها روحانیان مجاز به مطالعه كتب مقدس بودند و پس از دورۀ اصلاحات بود كه مردم عادی نیز به كتاب مقدس دسترسی پیدا كردند؛ نبودن نسخه های كتب مقدس در میان مردم عادی، راه را برای هرگونه تحریف و تغییر هموار می كرد.[3]

1.3.   مفقود شدن کتاب مقدس

از مندرجات عهد عتیق چنین بر میآید که تورات در چندین مقطع از مقاطع تاریخی، در جریان برخی حوادث به کلی مفقود شده بود و هیچ کس از آن اطلاعی نداشت.

در کتاب مقدس آمده است که در زمان سلیمان مردم بتپرست شدند و در زیر هر درختی بتی آویختند. پس از سلیمان، در زمان پسرش رحبعام نیز بتپرستی شایع بود و پس از وی  چون یوشا بر سلطنت نشست، در سال هفدهم سلطنت او کاهنی به نام حلیقا ادعا کرد که کتاب مقدس را یافته است:

... و چون نقرهای را كه به خانۀ خداوند آورده شده بود بیرون می‏بردند، حلقیّای كاهن، كتاب تورات خداوند را كه بواسطۀ موسی نازل شده بود، پیدا كرد. و حلقیّا شافان كاتب را خطاب كرده، گفت: «كتاب تورات را در خانۀ خداوند یافتهام» و حلقیّا آن كتاب را به شافان داد. و شافان آن كتاب را نزد پاشاه برد.... و شافان كاتب پادشاه را خبر داده، گفت: «حلقیّای كاهن كتابی به من داده است.» پس شافان آن را به حضور پادشاه خواند. و چون پادشاه سخنان تورات را شنید، لباس خود را درید.[4]

این جملات نشان میدهند که در آن زمان تورات مفقود شده بود كه حلیقای كاهن ادعای یافتن آن را می‌كند و بنی اسراییل مدتهای مدیدی بدون خدا و بدون کاهن و بدون شریعت بودند   و بت پرست شدند.

توماس میشل كه از فرقۀ سنّت گرای ژزوئیت مسیحی است، می نویسد: تورات پنج قرن قبل از میلاد و به دست نویسنده ای ناشناس نوشته شده اما به هر حال این عمل با الهام الهی بوده است.[5]

مساله ای که کتاب مقدس ان را انکار نمی‌کند خیانت نسخه نویسان کتاب مقدس است  خداوند در کتاب ارمیا میفرماید: به تحقیق قلم كاذب كاتبان  به دروغ عمل می نماید.[6]

1.4.   استحاله فرهنگی

در كنار مطالب پیشین عامل مهم دیگر نیز وجود دارد كه به مراتب تاثیر گذار تر از دیگر عوامل، انحراف یهودیان از آئین الهی را در پی داشته است و آن هجوم و حمله های پی‌در‌پی همسایگان بنی اسرائیل به سرزمین مقدس به طمع بدست آوردن ثروت و طلای هیكل مقدس بود، در اثر این هجوم‌ها چندین مرتبه اورشلیم و معبد یهودیان با خاك یكسان گشت.

حضور نظامی و فرهنگی حاكمان بت پرست از همه مهمتر رومیان متمدن در سرزمین مقدس یهود باعث شد، قوم در بند كشیده بنی اسرائیل كم كم در فرهنگ روم و بت پرستی استحاله شوند و معبد مقدس مركز بت پرستی و خدایان دروغین شود و حتی پیامبران دروغین در معبد مقدس به نبوت از بتها بپردازند.[7]

2.        فهم صحیح كتاب مقدس

ممكن است ذهن مخاطب به این سوال مشغول شود كه آیا آنچه را كه نویسنده مسلمان این نوشتار از كتاب مقدس فهمیده است یك یهودی نیز همان را برداشت می‌كند؟ و یا این واژه ها در دین یهود استعمال خاص خودش را دارد.

گرچه پاسخ به این سوال نیاز به ‌بررسی و دقت سطر به سطر كتاب مقدس داشته و از حوصله این نوشتار بیرون است؛ اما بطور خلاصه می‌توان گفت:

2.1.    مفهوم بودن متن

الفاظ وحیانی در دین باید بگونه ای باشد كه مخاطب خویش را سرگردان و گمراه نكرده، مخاطبان داخلی آن دین بدون سر درگمی مطالب آن‌را بفهمند؛ اما بنا به اعتراف موسی بن میمون[8] عالم و دانشمند بزرگ یهود، كتاب مقدس، قابل فهم نیست.

او درنامه‌ای شاگردش، می‌نویسد:

«تنها راه چاره در برابرعبارات کتاب مقدس، حمل الفاظ بر معانی باطنی است وگرنه، دچار مشکل می‌شویم؛ زیرا حمل معانی بر ظاهر الفاظ، واقعا از خارج ازحق ومحدودة عقل خواهد بود»[9]

وقتی ابن میمون با آن همه جلالت و عظمتش در برابر الفاظ كتاب مقدس عاجزانه دست توسل به دامن تفسیر های باطنی و عرفان كابالایی دراز می‌كند، نشانگر نا معقول بودن این كتب است.

2.2.  بی اعتباری نسخه های موجود كتاب مقدس

هیچ سندی در انتساب كتاب مقدس به خدا و پیامبران الهی وجود ندارد.

در تورات كه مهمترین كتاب تنخ است  داستان مرگ حضرت موسی و وقائع سالها پس از مرگ آن حضرت نیز ذكر شده است در حالیكه یهودیان مدعی اند این كتاب وحی خدا به حضرت موسی است.[10]

2.3.     نا استواری متن كتاب مقدس

از استواری و ارتباط متن پی به توان و فهم نویسنده متن می‌توان ‌برد؛ از نویسندگان برتر انتظار متن‌هایی با كمترین خلل را انتظاری بجا و صحیح است و اندكی خلل در متن از وجاهت نوشتار و نویسنده آن می‌كاهد؛ تورات موجود و كتب مقدس یهود بنا بر ادعای یهودیان بدون نقص و عاری از هرگونه عیب بوده و دست نبشته خدای حكیم است، حال چنین متنی كه منسوب به خدای حكیم و دانای بی مثال است، چگونه باید باشد؟ مسلم است كه انتظار از متن الهی به مراتب بیشتر از نوشته‌های برترین انسان‌ها است، و اگر نقصی در نوشته‌های الهی كه در عرف دین‌داران، به وحی الهی معروف است، دیده شود انتساب متن به خدا بعنوان نخستین شبهه‌ در ذهن خطور می‌كند و در صورت اصرار  و پا فشاری، این شبهه به حكمت خداوند سرایت خواهد كرد.

در«تنخ»، عباراتی وجو دارد که نشانگر خام بودن نویسنده و نوشتار اوست به ذكر دو مثال بسنده می‌شود.

2.3.1.   یهوه قصدکشتن موسی(ع) را دارد.

 خدایی که موسی را برای هدایت قوم فرستاده است، چگونه می‌توان توجیه نمود که ناگهان پشیمان شده، همچون سبک مغزان و کم خردان، تصمیم حمله به پیامبرش را بگیرد و بخواهد او را به قتل برساند و پس از آنکه همسر موسی، غلفة پسرش را جلو او می‌اندازد، خداوند- همچون کودکان آرام- بگیرد. [11]

حتی اگر توجیه گران معاصر یهود، ادعای خلاف نص عهد قدیم نموده و بگوینددراین مورد، فرشته خدا بوده است، باز هم مشکلی را ازآنها حل نمی‌کند؛ زیرا فرشتگان خدای حکیمِ حاضرِناظر، بدون اذن ودستور اوکاری نمی کند.

2.3.2.  تناقض گویی

تناقض در رفتار و كردار، نشانگر شخصیت نامتعادل و غیر قابل اعتماد است و گفته چنین شخصیتی در هیچ جایی اعتبار ندارد.

کتب مقدس درفرازهایی، اشعار می دارند که خداوند، به قدوسیت خود قسم خورده که تخت، تاج ونسل داوود را تاابد نگه دارد ودروغ هم نمی‌گوید؛ ولی در پایان همان فرازها، داوود ازخدا شکایت می‌کند که تو عهد خود را شکسته ای!.[12] یا در جایی می‌گوید: پسران را به خاطر گناهان پدران مجازات نخواهم کرد؛ اما درجای دیگر تصریح می کند که به خاطر گناه پدر، تا چهار نسل او را عذاب خواهم نمود.[13] یا در باره مؤمنان می‌گوید: تانسل هزارم آنها رحمت خواهم نمود. این کلمات، به ظاهر احساس بر انگیزند؛ ولی با دقت در فرازهای پیشین و مسلمات تاریخی، تناقض گویی و دروغ آن آشکار می شود.چون به عنوان نمونه، اگر هر نسل را حد اقل سی سال حساب کنیم، هزار نسل، سی هزار سال خواهد شد.

طبق گواه متون معتبرتاریخی، قوم یهود یکی از پر عذاب ترین اقوام بوده اند و براساس نوشته های «تنخ» موجود، فرزندان انبیا وحتی خود انبیا، مردم را به بت پرستی تشویق کرده اند.

حال اگرفرزند انسان صالحی، مرتکب گناه شد و یا دست از دینش برداشت، خداوند به خاطر وعده ای که داده است، باید تا نسل هزارم پدرش، تا بیست و نه هزارو نه صد و هفتاد سال پس از او نسلش را مورد رحمت قرار دهد، حتی اگر تمام نسلش به انحراف کشانده شوند ودرمقابل، به خاطر گناه خودش حتی اگر فرزندانش مؤمن باشند، تا نسل چهارم مورد غضب خداوندحکیم وعادل قرار بگیرند.

3.          توحید در آموزه ‌های یهود

ریشه و اساس تمام تعالیم دین الهی را، توحید و تنزیه خدای سبحان، تشکیل می دهد و همت تمام انبیا الهی بر این بوده است که با دلیل و برهان و مدد آیات الهی، وجود خدایان و شرکای دیگری را از خدا نفی کنند و این باور را که هیچ خدایی جز الله وجود ندارد، تثبیت كنند.[14]

بااین وجود، آیات کتاب مقدس یهود، به پیروانش خدایی متفاوت از آنچه در تعالیم اصیل دینی معرفی شده است، ارائه می‌دهد.

البته ناگفته پیداست، این آموزه ها در طول قرن های متمادی بر اثر حوادث مختلف وارد دین یهود شده است. وقتی افسانه های روم باستان و عقاید آنان مورد مطالعه قرار گیرد، شباهتهای فراوان و حتی گاهی تطابق میان خدایان روم باستان وخصوصیات یهوه- که خدای عهد عتیق است- به چشم می‌خورد؛ خدای خدایان، خدایان زوج، نیمه خدایان که حاصل ازدواج خدایان با انسانها است، درگیری خدایان با یكدیگر و...که همه این خصوصیات را می‌توان در خدای عهد عتیق و حتی عهد جدید، نیز یافت.

به نظر می‌رسد، خدای مخصوص یهود بر گرفته شده از رب‌النوع های روم باستان است که هر نوعی برای خویش خدایی داشتند و قوم یهود تحت سلطه رومیان، نیز برای اینکه از شدت فشارهای روانی و شکنجه های رومیان بکاهد، تحت تاثیر چند گانه پرستی رومیان؛ یهوه صبایوت را خدای یگانه بنی اسرائیل معرفی کردند و در اذهان چنین جا افتاد که فقط یهوه صبایوت است که می تواند برای بنی اسرائیل کاری کند و اگر قوم یهود به دنبال یهوه راه افتادند، او هم جبران نموده آنها را نجات می‌دهد و در میان آنان ساکن می شود[15] و از نزدیک آنها را محافظت می‌کند؛ ولی اگر از خدایان دیگر اطاعت نمودند، یهوه صبایوت، با آنها قهر نموده[16] و آنها را به اسیری و بردگی پیروان خدایان دیگر می‌دهد.[17]

 

 

 

 

3.3.تشابه خدای کتاب مقدس با ارباب انواع روم باستان. [18]

3.3.1.   خدای خدایان[19]

«8 ای خداوند! درمیان خدایان، مثل تو نیست و كاری مثل كارهای تو نی.»
«3 زیرا كه یهوه، خدای بزرگ است، 4 و پادشاه عظیم بر جمیع خدایان. نشیبهای زمین در دست وی است و فرازهای كوهها از آن او.»[20]

«2 خدای خدایان را حمد گویید؛ زیرا كه رحمت او تا ابدالآباد است. 3 رب الارباب را حمد گویید؛ زیراكه رحمت او تا ابدالارباب است.»[21]

 

3.3.2. فرزندان خدا[22]

«1 و واقع شد كه چون آدمیان شروع كردند به زیاد شدن بر روی زمین و دختران برای ایشان متولد گردیدند، 2 پسران خدا دختران آدمیان رادیدند كه نیكو منظرند و از هركدام كه خواستند،زنان برای خویشتن می‌گرفتند.»[23] 
«6 من گفتم كه شما، خدایانید و جمیع شما، فرزندان حضرت اعلی.»[24]

3.3.3.    امکان خدا شدن انسان[25]

کتاب مقدس، در کنار یهوه، وجود خدایان دیگری را که دارای پیامبرانی هستند، به اثبات می رساند و حتی در بعضی آیات کتاب مقدس، خدا شدن انسان را ممکن دانسته و مشروط به دوشرط کرده است: یکی،خوردن از درخت معرفت و دیگری، خوردن میوه درخت جاودانگی که در سفر پیدایش علت اخراج آدم و حوا را از بهشت، خوردن از درخت معرفت و ترس خدا از دست یافتن آدم و حوا به میوه درخت جاودانگی بیان می‌کند تا جایی که پس از ان زمان، کروبیان با شمشیر های آتشین در اطراف درخت جاودانگی، پاسبانی می دهند، تا دیگر کسی نتواند خدا شود.

«و خداوندخدا گفت: همانا انسان مثل یكی از ما شده است، كه عارف نیك و بد گردیده. اینك مبادا دست خود را دراز كند و از درخت حیات نیز گرفته بخورد و تا به ابد زنده ماند.»[26]

3.3.4.  نمیه خدایان( هركول‌ها)

وجود نیمه خدایانی که از ازدواج پسران خدا، با دختران انسان، بوجود امده اند و پهلوان هستند

«و در آن ایام مردان تنومند در زمین بودند و بعد از هنگامی كه پسران خدا به دختران آدمیان در آمدند و آنها برای ایشان اولاد زاییدند، ایشان جبارانی بودند كه در زمان  سَلف، مردان نامور شدند».[27]

3.3.5.    وجود لشکر آسمان در مقابل یهوه.

و تمامی اوامر یهوه خدای خود را ترك كرده، بتهای ریخته شده، یعنی دو گوساله برایخود ساختند و اشیره را ساخته، به تمامی لشكر آسمان سجده كردند و بعل را عبادتنمودند،[28]

3.3.6.انتساب صفات انسانی،‌ حیوانی و حتی رذایل اخلاقی به خدا؛[29]

آنچه با كه می‌توان با اطمینان بیان كرد این است‌كه  تمام آموزه های دینی یهود، کاری به توحید ندارد؛ بلکه آنچه را که می‌خواهد اثبات کند، این ‌است که خدای یهود، فقط همان یهوه است و این قوم مخصوص این خدا هستند و دیگر اقوام مال خدای یهوه نیستند.[30]

3.4. گفت‌وگوی خدا با خدایان

«1 خدا در جماعت خدا ایستاده است، در میان خدایان داوری می كند: 2 تا به كی به بی انصافی داوری خواهید كرد! و شریران را طرفداری خواهید نمود؟ سلاه.
3 فقیران و یتیمان را دادرسی بكنید. مظلومان و فقیران را برهانید و ایشان را از دست شریران خلاصی دهید. 5 نمی دانند و نمی فهمند و در تاریكی راه می روند و جمیع اساس زمین متزلزل می باشد. 6 من گفتم كه شما خدایانید و جمیع شما فرزندان حضرت اعلی.7 لیكن مثل آدمیان خواهید مرد و چون یكی از سروران خواهید افتاد!
»[31]

3.5.  پیامبران خدایان دیگر

عهد عتیق کتاب مقدس، نه تنها وجود خدایان دیگر را نفی نمی‌کند؛ بلکه با انتساب پیامبران به آنان به نحوی بدانها رسمیت می‌بخشد. حتی در خواست و گفت وگوی ایلیای پیامبر، با انبیا بعل و اشیریم برای این‌است که آنان از قوم بنی اسرائیل هستند و این قوم، باید خدای یهوه را بپرستند.

«.19پس، الآن بفرست و تمام اسرائیل را نزد من بر كوه كرمل جمع كن و انبیای بعل را نیز چهار صد و پنجاه نفرو انبیای اشیریم را چهار صد نفر كه بر سفرة ایزابل می خورند.20 پس اخاب نزد جمیع بنی اسرائیل فرستاده، انبیا را بر كوه كرمل جمع كرد.21 و ایلیا به تمامی قوم نزدیك آمده، گفت: تا به كی در میان دو فرقه می لنگید؟ اگر یهوه خداست، او را پیروی نمایید! و اگر بعل است، وی را پیروی نمایید! اما قوم در جواب او هیچ نگفتند.22 پس، ایلیا به قوم گفت: من تنها نبی یهوه باقی مانده ام وانبیای بعل چهارصدو پنجاه نفرند.»[32]

 

نتیجه گیری

1.  در تمام آموزه های دینی، یهود کاری به توحید ندارد؛ بلکه آنچه را که  می‌خواهد اثبات کند، این ‌است که خدای یهود، فقط همان یهوه است و این قوم مخصوص این خدا هستند و دیگر اقوام مال خدای یهوه نیستند.

2. ادعای الهیات تنزیهی یهود بافته ای بیش نیست.

3. خدای یهود وام گرفته شده از خدایان روم باستان است.


What is distraction osteogenesis?
سه شنبه 17 مرداد 1396 ساعت 05 و 28 دقیقه و 31 ثانیه
It's an awesome piece of writing designed for all the internet visitors; they will get benefit from it I am sure.
Foot Pain
شنبه 14 مرداد 1396 ساعت 20 و 18 دقیقه و 45 ثانیه
Hi, i read your blog from time to time and i own a similar one and i was
just wondering if you get a lot of spam comments?
If so how do you prevent it, any plugin or anything you can advise?
I get so much lately it's driving me crazy so any assistance is very much appreciated.
http://karyLupkin.jimdo.com/
چهارشنبه 14 تیر 1396 ساعت 12 و 30 دقیقه و 20 ثانیه
I used to be suggested this web site by my cousin. I am now
not positive whether or not this post is written by way
of him as no one else know such precise approximately my problem.
You're incredible! Thank you!
foot pain side
سه شنبه 6 تیر 1396 ساعت 19 و 08 دقیقه و 43 ثانیه
Loving the info on this website, you have done outstanding job on the
posts.
BHW
یکشنبه 27 فروردین 1396 ساعت 13 و 36 دقیقه و 21 ثانیه
Hiya very nice blog!! Man .. Beautiful .. Wonderful ..
I'll bookmark your web site and take the feeds also? I am glad to
find so many helpful info right here within the post, we'd like work out
extra techniques in this regard, thanks for
sharing. . . . . .
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 ساعت 14 و 04 دقیقه و 24 ثانیه
Hi, just wanted to mention, I liked this blog post.
It was funny. Keep on posting!
manicure
یکشنبه 20 فروردین 1396 ساعت 08 و 13 دقیقه و 52 ثانیه
I loved as much as you'll receive carried out right
here. The sketch is attractive, your authored subject matter stylish.
nonetheless, you command get bought an edginess over that you wish be delivering the following.
unwell unquestionably come more formerly again since exactly the same nearly very often inside case you shield this
increase.
manicure
شنبه 12 فروردین 1396 ساعت 15 و 05 دقیقه و 53 ثانیه
Hi there are using Wordpress for your blog platform? I'm new to the blog world
but I'm trying to get started and create my own. Do you require any html coding knowledge to make your own blog?
Any help would be really appreciated!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر