تبلیغات
محبت به عیسی مسیح - یاد داشت‌هایی از کتاب دلالة الحائرین موسی بن میمیون

بسم الله الرحمن الرحیم

   یکی از مهمترین کتاب های یهود که بسیار مورد توجه یهودیان قرار دارد کتاب دلالة الحائرین این که موسی بن میمون قرطبی در این کتاب سعی فروانی نموده است تا تنقاضات کتاب مقدس را توجیه کند

  بنده به مناسبتی که مراجعه به این کتاب داشتم نکاتی به ذهنم در باره این کتاب رسید که در وبلاگ قرار میدهم

   یاد داشت‌هایی از کتاب دلالة الحائرین موسی بن میمون

انچه که مسلم است و به یقین قرانی و اعتراف دانشمندان یهودی و نصرانی به اثبات رسیده است تحریف و بی سند بودن کتاب مقدس می‌باشد.

اگرچه در طول تاریخ عده‌ی بر اثر برخورد با اشکالات مسلمانها در صدد توجیه چرندیات موجود و مزخرفات منتسبه به خدای متعال و انبیاء عظام بر امده اند ولی با زهم نتوانسته اند که پاسخ قانع کننده ای به پیروان خویش بدهند

یکی از بزرگان یهود که در قدر  ومنزلتش همین اندازه بس که او را در حد موسی علیه السلام بالا برده اند. بنام موسی بن میمون قرطبی اندلسی متوفی سال 1205 میلادی میباشد وی فیلسوف و نویسنده یوهدی میباشد که تحت تاثیر فلسفه اسلامی بوده و شاگردی بزرگان جهان اسلام را در پرونده خویش دارد.

پس از عصر ترجمه در جهان اسلام کتاب های دینی یهود ونصارا نیز که این زمان در جهان مسیحیت و یهودیت مخصوص کنیسه ها و کلیسا بود در دسترس عموم مردم قرار گرفت و از همه مهم تر یهودیان ومسیحیانی که در سرزمین اسلامی حضور داشته و یا به نحوی در ارتباط با مسلمان ها بودند با اشکالات فراوان مسلمانان که بر کتاب های دینی انها داشتند مواجه گردیدند.

دانشمندان یهود در صدد چاره جویی برامده و شروع به توجیه ها و تاویلات عرفانی از متون نا مربوط کتابهایشان نمودند.[1]

در قرن یازدهم ابن باقودا- درگذشته 1080م- فیلسوف و شاعر یهودی عرب رساله ای بنام الهدایه الی فرائض القلوب را به رشته تحریر دراورد[2]و قرن دوازدهم موسی بن میمون قرطبی اندلسی کتاب دلالة الحائرین را به رشته تحریر دراورد وی در این کتاب با الفاظ به بازی پرداخته و تمام نصوص و عبارات صریحی که دلالت حتمی بر مساله ای دارند را به معانی باطنی تفسیر میکند تا جایی که الفاظ را به ضد انها تاویل نموده است ( شاید بتوان گفت که اولین هرمنوتیست در تاریخ یهود موسی بن میمون قرطبی است)

وی بدلیل اشنایی با فلسفه و کلام اسلامی در صدد توجیه عبارات عهد که خدا را موجودی انسان‌وار با صفاتی نه چندان خوب معرفی میکند می‌پردازد.
وی می‌خواهد به هر طریقی که شده از عبارات کتاب مقدس را تفسیر باطنی ارائه کند و تا جایی پیش میرود که حتی الفاظ بکار رفته در کتب مقدس را به ضد ان تفسیر و توجیه مینماید.
 22 در ساعت از عقب او مثل گاوی كه به س ّ لاخ خانه می رود، روانه شد و مانند احمق به  زنجیرهای قصاص. 23 تا تیر به جگرش فرو رود، مثل گنجشكی كه به دام می شتابد و نمی داند كه به خطر جان خود می رود. 24 پس حال ای پسران مرا بشنوید، و به سخنان دهانم توجه نمایید.

ابن میمون این بخش را این گونه توضیح میدهد که خلاصه اش چنین میشود.

    دلالةالحائرین ص 14

وی می‌نویسد حاصل این مطلب هشداری است برای دوری از لذات مادی و شهوات که اصل و اساس تمام این شهوات در این ایات تشبیه شده است به یک زن زانیه و ما در اینده بیان خواهیم نمود که این زن زانیه نیست چون در اخر کتاب از این زن به نیکی یاد شده است،‌بلکه این زن بلکه بدنبال اصلاح خانه و شوهرش بوده است.

گویا ابن میمون به فصل 31 کتاب امثال اشاره دارد که در ان از زنان صالحه که در خدمت شوهر و خانواده هستند به خوبی یاد شده است حالا چگونه ابن میمون و بر اساس چه قاعده ای این دو مثال را مربوط به یک شخص میداند بیان نشده است و فقط ابن میمون بنا به سلیقه صوفی گرایانه خویش ایات را به هم پیوند میدهد تا به هر نحوی که شده است ادعای خود را به کرسی بنشاند  که مراد خداوند در کتاب مقدس ظواهر الفاظ، نیست بلکه معانی باطنی است.

 

 

ابن میمون در نامه ای که به شاگردش نوشته است می‌نویسد:


من این مثالها را برای تو نقل نمودم تا تو بعدا ار چنین توجیهاتی را از من دیدی متوجه بشوی که این تفاسیر باطنی است و به‌ دنبال معانی جزئیه ان نگردی که دچار مشکل خواهی شد...

می‌نویسد تنها راه چاره در برابر  عبارات کتاب مقدس این است که الفاظ را حمل بر معانی باطنی کنیم و الا دچار مشکل میشویم، زیرا حمل معانی بر ظاهر الفاظ واقعا از خارج از حق و محدوه عقل خواهد بود.

 اعتراف ابن میمون به سختی و غمض بودن عبارات

«حتی با توجیه هم نیاز مند تاویل هست»

وی می نویسد که میخواستم در شرح مشنئه الفاظ و معانی غریب درباره انبیاءرا که ظواهرشان، واقعا مخالف عقل می باشد بیان کنم که پس از سالها تلاش در این باره به انی نتیجه رسیدم که دست از این کار بردارم زیرا اگر مرا دخداوند باطن امور باشد من با توضیح و بیان بواطن، غرض اصلی را نقض کرده ام. و نتیجه ای هم نخواهد داشت زیرا علماء ربانیون خود بدون توجیهات من هم متوجه میشوند ولی جهلاء دچار توجیه دیگری خواهند شد که منطقی نخواد بود.


ترس ابن میمون از تناقض گویی  و توصیه به خواندندگانش

توجیه کنید! به هر قیمتی که شده است


ابن میمون و مغالطه

ابن میمون در مقدمه کتابش که حاوی نامه به شاگردش میباشد از فن مغالطه استفاده کرده است

01. هر جا نفهمیدی خودت به بهترین وجه توجیه کن.

02. این تمام کتاب همه کس نمی‌فهمد بلکه هر کسی به اندازه فهمش برداشت میکند.

03. گمان بد به علماء نداشته باش که زحمت کشیده اند.

04. تنها راه فرار از تناقضات عقلانی فقط توجیه است.

05. اتهام منتقدین به جهالت و نادانی (ص 17)


چند سوال از ابن میمون:

شما سیره توجیه را پس از سه هزار سال از نزول چگونه از شریعت موسی (ع) استخراج نمودید.؟

چه التزامی دارید که هر جوری شده عبارات ضد و نقیض کتاب مقدس را توجیه کنید؟ ایا این نوعی تعصب نیست؟

اگر قرار باشد باب توجیه بر روی معارف الهی باز شود دیگر تمام ادیان غیر الهی نیز ادعای حقانیت کرده و اموزه های انحرافی خود را توجیه خواهند نمود.

جناب ابن میمون! این گفته ها و توجیهات شما شاید در یک صورت مورد تامل قرار بگیرد و آن اینکه دیگر دینی که حتی وعده آن هم در تورات داده شده است نیامده باشد و در آن دین هم معارف نیازمند توجیه باشد

و حال ان که میبینم دین الهی اسلام، بدون نیاز به توجیه معارف حقه را ارائه کرده است

ایا این همه که خودرا به زحمت انداخته اید یک صدم آن‌را در تحقیق روی اسلام میکردید خود و جامعه یهود را به راه سعادت راهنمایی نمی‌کردید؟


[1] انچه به نظر میرسد بیشتر این بازخورد ها در اندلس بوده است

[2] اگرچه نهضت خروج از نص تلمودی و تکیه بر اصالت عهد عتیق به قرن 8 م و به شخص عانان بن داوود بغدادی متوفی 767م میرسد- افتاب و سایه‌ها ص 322 محمد تقی فعالی انتشارات نجم الهدی/ تابستان 1386


Foot Pain
یکشنبه 15 مرداد 1396 ساعت 22 و 48 دقیقه و 01 ثانیه
I'm not sure exactly why but this website is loading very slow for me.
Is anyone else having this problem or is it a issue on my end?
I'll check back later and see if the problem still
exists.
What makes you grow taller during puberty?
شنبه 14 مرداد 1396 ساعت 04 و 23 دقیقه و 48 ثانیه
Wow, this paragraph is nice, my sister is analyzing these
things, thus I am going to convey her.
manicure
یکشنبه 20 فروردین 1396 ساعت 00 و 30 دقیقه و 17 ثانیه
Hello to every body, it's my first visit of this website;
this web site contains awesome and actually excellent information designed for visitors.
manicure
سه شنبه 15 فروردین 1396 ساعت 05 و 26 دقیقه و 24 ثانیه
Hiya! I know this is kinda off topic nevertheless I'd figured I'd ask.

Would you be interested in trading links or maybe guest authoring a blog article
or vice-versa? My site covers a lot of the same subjects as
yours and I believe we could greatly benefit from each other.

If you are interested feel free to shoot me an e-mail.
I look forward to hearing from you! Superb blog by the way!
manicure
سه شنبه 15 فروردین 1396 ساعت 04 و 52 دقیقه و 55 ثانیه
It's awesome to pay a visit this site and reading the views of all colleagues regarding this article, while I am also keen of getting experience.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر